.....:::::
STRONA GŁÓWNA - AKTUALNOŚCI :::::.....
25.06.2015 - Projekt na szóstkę w naszej szkole!
Program ENGLISH TEACHING to największy w Polsce program edukacyjny działający na rzecz poprawy poziomu nauczania języka angielskiego i promujący nauczanie tego języka wśród dzieci i młodzieży na terenach wiejskich i w małych miasteczkach naszego kraju.
Program został zapoczątkowany w 2000 roku przez Polsko-Amerykańską Fundację Wolności, a w 2002 krajowym operatorem programu została Nidzicka Fundacja Wolności "Nida".
Inicjatywa ta wspiera rozwój zawodowy nauczycieli języka angielskiego, umożliwiając im udział w bezpłatnych i bardzo atrakcyjnych formach doskonalenia zawodowego, a jednocześnie wpływa na wyrównywanie szans edukacyjnych wspierając finansowo w formie grantów wszelkie nowatorskie pomysły mające na celu poprawę znajomości języka angielskiego.
Moja przygoda z Programem ENGLISH TEACHING trwa już 12 lat, rozpoczęła się uczestnictwem w I Ogólnopolskim Spotkaniu Nauczycieli Języka Angielskiego w Pasymiu na Mazurach, tzw. English Teaching Market. Owocem tych nietuzinkowych szkoleń i wymiany doświadczeń z innymi nauczycielami oraz szkoleń w PPP w Lubaczowie jest projekt edukacyjny, który był realizowany w Szkole Podstawowej im. Św. Brata Alberta w Narolu od września zeszłego roku do czerwca bieżącego roku.
Realizacja projektu "UCZYMY SIĘ UCZYĆ" była możliwa przede wszystkim dzięki dotacji finansowej Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności. Adresatami tego projektu byli chętni uczniowie klas szóstych Szkoły Podstawowej w Narolu. Uczniowie Ci stanowili 16
- osobową grupę zdolnych ludzi.
Niniejszy program miał na celu umożliwienie jego uczestnikom rozwijanie zainteresowań i zdolności językowych przy jednoczesnym wykorzystaniu całego potencjału. Wszystkie działania miały na celu: rozwijanie ciekawości poznawczej, zwiększenie motywacji do nauki języka, większej ekspozycji na język, aktywizowanie uczniów do wykorzystania zdolności językowych, które niewątpliwie wszyscy uczestnicy posiadają, zaangażowanie w proces nauczania, pozytywne nastawienie, rozwijanie wyobraźni, koncentracji uwagi i stymulowania samodzielnej pracy ucznia oraz wzmocnienie wiary w sukces.
Projekt "Uczymy się uczyć" realizowany był w różnych formach: 70 godzin zajęć językowo-kulturowych, udział w Językowej Grze Miejskiej w Lublinie z okazji Dnia Języków Obcych, prezentacja Wielkiej Brytanii podczas Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy w Narolu, warsztaty edukacyjne z Nauką Bez Granic, warsztaty z rówieśnikami z sąsiedniej szkoły w Łukawicy, nawiązanie współpracy i wizyta w Szkole Podstawowej w Rudzie Różanieckiej, a następnie warsztaty w naszej szkole, zajęcia z native
speaker'em z Kanady, przedstawienie dla klas 0 oraz warsztaty dla rodziców. Aby osiągnąć wyżej wymienione cele wykorzystywana była relaksacja i gimnastyka mózgu. Bardzo pomocnym elementem była muzyka oraz częste ćwiczenia na koncentrację uwagi, pamięć i logiczne myślenie.
Głównym efektem działań projektowych jest wzrost motywacji, znacząca poprawa ocen i umiejętności prawidłowej wymowy, większego zakresu słownictwa, ponadto zmiana sposobu myślenia, pozytywny obraz samego siebie i wiary we własne siły, poszerzenie horyzontów oraz bardzo dobre wyniki konkursów i egzaminu szóstoklasisty.
W trakcie wszystkich zajęć kształtowana była umiejętność pracy w grupie, odpowiedzialność za powierzone zadania i systematyczny wysiłek umysłowy.
Na zajęciach uczniowie doskonalili 4 podstawowe kompetencje językowe z wykorzystaniem aktywnych metod nauczania: poprzez śpiew, recytowanie poezji, metodę dramy, humor i zabawy, wykorzystanie komputera i Internetu, przygotowując plakaty kulturowe lub mapy myśli. Podczas projektu uczestnicy mieli możliwość oglądania filmów i degustacji przysmaków kojarzonych z krajami anglojęzycznymi.
Warsztaty z uczniami z sąsiednich szkół miały na celu umacnianie współpracy i wymianę doświadczeń pomiędzy uczniami, nauczycielami i szkołami.
Warsztaty z Nauką Bez Granic dały możliwość nauki tańca irlandzkiego i zetknięcia się
z żywym językiem. Kolejne spotkanie z native speakerem było wyjątkową szansą dla uczestników projektu do sprawdzenia swoich umiejętności komunikacyjnych w bezpośrednim kontakcie z rodzimym użytkownikiem języka angielskiego. Poziom umiejętności językowych naszych uczniów stanowi powód do ogromnej satysfakcji.
Warsztaty dla rodziców podsumowujące działania projektowe, ale równocześnie prezentujące efektywne metody nauczania języka angielskiego były uwieńczeniem cyklu całorocznych zajęć językowych, spotkań i innych działań.
Szkoła otrzymała dodatkowy bonus - jedna z uczennic biorących udział w projekcie w nagrodę za zaangażowanie w działania projektowe i kompetencje językowe wyjedzie na dwutygodniowy letni obóz do Załęcza Wielkiego. Ostatecznie do końca okresu trwania projektu aktywnie lub biernie w projekcie wzięło udział ponad 250 uczniów oraz ponad 100 rodziców, dorosłych i młodzieży. Projekt cieszył się zainteresowaniem a uczestnicy deklarują chęć uczestnictwa w kolejnych podobnych inicjatywach. Podczas ostatnich zajęć uczniowie wypełniali ankiety ewaluacyjne na temat projektu. Jednogłośnie stwierdzili, że projekt pomógł im rozwinąć zainteresowania i pasje, oraz zmotywować do samodzielnego pogłębiania wiedzy. Tym samym wszystkie działania przyniosły założone efekty.
Informacje na temat projektu były zamieszczane na stronie internetowej Szkoły
Podstawowej w Narolu. Założone i sprawdzone działania w projekcie "Uczymy się uczyć" będą kontynuowane w kolejnym roku pracy z inną grupą uczniów.
Powrót.
|