SZKOŁA
KOMUNIKATY 
PRZETARGI 
DYREKCJA
NAUCZYCIELE
RADA RODZICÓW
SAMORZĄD UCZNIOWSKI
BIBLIOTEKA
ŚWIETLICA
PEDAGOG SZKOLNY
PATRON
HISTORIA
UCZNIOWIE
WYDARZENIA
UROCZYSTOŚCI
IMPREZY
KONKURSY
PRZEDMIOTOWE
SPORTOWE
KULTURA I SPORT
TEATRZYK "ALBERCIK"
UŚMIECHNIĘTE BUZIAKI
UKS "ROZTOCZE"
INNE
PRACE UCZNIÓW
GALERIA FOTO 
KSIĘGA GOŚCI
NAPISZ DO NAS
LINKI
ARCHIWUM



|
.....::::: STRONA GŁÓWNA - AKTUALNOŚCI :::::.....
PEDAGOG SZKOLNY
Oferta pedagogiczna dla rodziców i uczniów
· Badanie ryzyka dysleksji w klasach „0”
· Indywidualne poradnictwo dydaktyczne i wychowawcze dla rodziców i
uczniów
· Biblioteczka pedagogiczna (książki, broszury, ulotki, materiały VHS i
DVD)
Lp.
|
Zadania
|
Sposób realizacji
|
1.
|
Poznanie środowiska domowo- rodzinnego ucznia. Poznawanie uczniów klas pierwszych.
|
a) Badania ankietowe dotyczące warunków środowiska domowo- rodzinnego uczniów;
b) badanie, w jakim stopniu uczniowie zaadoptowali się do warunków szkoły;
c) indywidualne rozmowy z rodzicami i uczniami;
d) indywidualne rozmowy z wychowawcami klas- zbieranie informacji o klasie;
e) wywiady środowiskowe.
|
2.
|
Zapobieganie występowaniu niedostosowania społecznego u uczniów, propagowanie abstynencji nikotynowej, alkoholowej i narkotykowej.
|
a) Rozpoznanie sposobów spędzania czasu wolnego przez uczniów;
b) badanie przynależności uczniów do pracy w zajęciach pozalekcyjnych;
c) dyskusje i prelekcje na temat zagrożeń;
d) eksponowanie plakatów i ulotek tematycznych;
e) organizowanie spotkań, indywidualnych kontaktów z lekarzem, policjantem, psychologiem;
f) udzielanie porad i pomocy uczniom posiadającym trudności w kontaktach rówieśniczych i
środowiskowych;
g) prowadzenie- kontynuacja programów profilaktycznych.
h) wprowadzanie w poszczególnych klasach bądź rocznikach Szkolnego Programu Profilaktyki;
i) organizacja i prowadzenie zajęć pozalekcyjnych;
j) wprowadzanie do pracy Samorządu Szkolnego Gimnazjum elementów profilaktyki zagrożeń.
|
3.
|
Indywidualna działalność pedagogiczna i praca z uczniem sprawiającym trudności wychowawcze.
|
a) Indywidualne rozmowy z uczniem, nauczycielem, rodzicami;
b) przeciwdziałanie skrajnym formom niedostosowania społecznego wśród młodzieży:
- wnioskowanie do sądów o izolację młodzieży ze środowisk niewydolnych wychowawczo,
- współpraca z sądem i policją w ramach izolacji uczniów zażywających i/ lub rozprowadzających
narkotyki.
|
4.
|
Eliminowanie przyczyn niepowodzeń szkolnych
|
c) Nadzór nad realizacją obowiązku szkolnego przez uczniów;
d) stała kontrola wyników w nauce;
e) informowanie rodziców o trudnościach w nauce i sposobach ich pokonywania;
f) indywidualne rozmowy z uczniami mającymi dużą ilość ocen niedostatecznych;
g) organizacja pomocy koleżeńskiej w klasach oraz podczas zajęć pozalekcyjnych;
h) współpraca z poradnią psychologiczno- pedagogiczną w ramach orzecznictwa i diagnozy możliwości intelektualnych
uczniów (badanie ryzyka dysleksji, zajęcia o char. korekcyjnym dla uczniów z opiniami PPP)
i) pomoc uczniom z rodzin będących w trudnej sytuacji materialnej;
- darmowe podręczniki,
- bezpłatne dożywianie
- pomoc rzeczowa.
|
5.
|
Współpraca z organami szkoły oraz instytucjami współdziałającymi w zakresie zapobiegania niedostosowaniu społecznemu.
|
a) Współdziałanie z pracownikami opiekującymi się młodzieżą poza terenem szkoły;
b) współpraca z Komitetem Rodzicielskim, Samorządem Szkolnym, Dyrektorem Szkoły;
c) współdziałanie z władzami miasta, Komisją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Gminnym Ośrodkiem Pomocy
Społecznej.
|
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej
z dnia 15 stycznia 2001 r.
w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy
psychologiczno-pedagogicznej
w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach
§ 14.
1. Pomoc psychologiczno-pedagogiczną organizuje dyrektor przedszkola, szkoły lub placówki.
2. W przedszkolu, szkole i placówce mogą być zatrudnieni pedagog i psycholog.
3. Do zadań pedagoga należy w szczególności:
1) rozpoznawanie indywidualnych potrzeb uczniów oraz analizowanie przyczyn niepowodzeń szkolnych,
2) określanie form i sposobów udzielania uczniom, w tym uczniom z wybitnymi uzdolnieniami, pomocy psychologiczno-pedagogicznej, odpowiednio do rozpoznanych potrzeb,
3) organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów, rodziców i nauczycieli,
4) podejmowanie działań profilaktyczno-wychowawczych wynikających z programu wychowawczego szkoły w stosunku do uczniów, z udziałem rodziców i nauczycieli,
5) wspieranie działań opiekuńczo-wychowawczych nauczycieli, wynikających z programu wychowawczego szkoły,
6) planowanie i koordynowanie zadań realizowanych przez szkołę na rzecz uczniów, rodziców i nauczycieli w zakresie wyboru przez uczniów kierunku kształcenia i zawodu,
7) działanie na rzecz zorganizowania opieki i pomocy materialnej uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej.
Jak pomóc dziecku z problemami szkolnymi?:
- Pamiętajmy, że starsze dzieci (gimnazjaliści, licealiści) muszą mieć czas na odpoczynek i rozrywkę. Powinny znaleźć czas na spotkania z
kolegami i to nie tylko w celach naukowych, ale i tych wyłącznie związanych z przyjemnościami.
- Pomóżmy dzieciom odnaleźć własne pasje i nauczmy je te pasje rozwijać zarówno w szkole jak i poza nią.
- Stawiajmy wymagania adekwatne do możliwości dziecka. Pamiętajmy, że zbyt wysokie nie pozwalają osiągnąć sukcesu, osłabiają wiarę we
własne możliwości i obniżają poczucie własnej wartości. Wymagania zbyt małe nie mobilizują do pracy, minimalizują wagę sukcesu i dążenie do rozwijania swoich możliwości. Osiągane sukcesy, nawet te najmniejsze, mobilizują i dają radość uczenia się.
- Pomagajmy dziecku rozwiązywać problemy- te związane z nauką i te dotyczące jego społecznego funkcjonowania w szkole.
- Nie stawiajmy dziecku za przykład brata czy siostry, którzy uwielbiają szkołę i naukę. Pamiętajmy, że każde dziecko ma prawo być inne i
mieć odmienne uczucia związane z tymi samymi sprawami.
- Zawsze bądźmy z dzieckiem udzielając mu pomocy, w chwilach triumfu i porażki.
- Jak najwięcej rozmawiajmy z dzieckiem. Zachęcajmy je do zwierzeń, ale nie zmuszajmy do nich - ono zawsze tego potrzebuje, ale nie
zawsze potrafi to wyrazić.
- W razie problemów szukaj pomocy u wychowawcy lub psychologa i pedagoga szkolnego, jeśli oni nie będą mogli Ci pomóc to skierują Cię do
osób kompetentnych. Pamiętaj, że nie ma ludzi wszystko wiedzących- masz prawo nie wiedzieć jak postępować.
- Pamiętaj, że dziecko zawsze przejmuje wzorce dorosłych.
Narkotyki - objawy uzależnienia.
Dowiedz się, czym grozi ich zażywanie.
WĄCHANIE KLEJÓW I ROZPUSZCZALNIKÓW
|
OBJAWY FIZYCZNE
|
zapach rozpuszczalników, kichanie i kaszel, katar lub krwawienie z nosa, nudności, zapalenie spojówek, zamazana mowa
|
ZWRÓĆ UWAGĘ NA...
|
tuby kleju, smary, torebki plastikowe z klejem, pojemniki, chusteczki
|
NIEBEZPIECZEŃSTWO
|
uszkodzenia: wątroby, mózgu, płuc, śmierć przez uduszenie lub zadławienie, anemia
|
OPIUM, MORFINA, HEROINA
|
OBJAWY FIZYCZNE
|
zamroczenie, ślady ukłuć na ciele, szklane wodniste oczy, zwężone źrenice, brak apetytu, krople krwi na rękawach koszuli, katar
|
ZWRÓĆ UWAGĘ NA...
|
igły, strzykawki, brązowe waciki, kapsle, nakrętki, łyżki, słomę makową, odczynniki, naczynia- wszystko pokryte brunatnym nalotem
|
NIEBEZPIECZEŃSTWO
|
śmierć z przedawkowania, psychodegradacja, uszkodzenie mózgu, wątroby, zapalenia wątroby, żółtaczka, zatory, zakrzepy
|
KOKAINA
|
OBJAWY FIZYCZNE
|
czerwony nos z krostkami i oznakami egzemy, pociąganie nosem lub katar, nadpobudliwość, gadatliwość, niepokój psychoruchowy, rozszerzone źrenice
|
ZWRÓĆ UWAGĘ NA...
|
biały proszek lub bezbarwne, przezroczyste kryształy, bez zapachu, o gorzkim smaku, rurki do wdychania, igły, strzykawki
|
NIEBEZPIECZEŃSTWO
|
urojenia prześladowcze i stany deliryjne; zaburzenia i zmiany osobowości w tym zanik uczuć wyższych; przygnębienie z możliwością zamachów samobójczych
|
MARIHUANA, HASZYSZ
|
OBJAWY FIZYCZNE
|
słodkawa woń oddechu, włosów i ubrania, chichot, euforia, przekrwione oczy, kaszel, zwiększone łaknienie, zaburzenia koordynacji ruchowej
|
ZWRÓĆ UWAGĘ NA...
|
silny zapach palonych liści, brązowo-szare nasionka w kieszeniach lub podszewce, bibułkę papierosową, zielony tytoń, blade palce
|
NIEBEZPIECZEŃSTWO
|
halucynacje, osłabienie hamulców wewnętrznych, upośledzenie zapamiętywania i koncentracji uwagi, astma, chęć sięgania po silniejsze narkotyki
|
BARBITURANY
|
OBJAWY FIZYCZNE
|
zmniejszenie aktywności życiowej, senność, zamazana mowa, wygląd jak po spożyciu alkoholu, wymioty
|
ZWRÓĆ UWAGĘ NA...
|
tabletki, drażetki różnych kolorów, opakowania po nich
|
NIEBEZPIECZEŃSTWO
|
halucynacje, okresowe psychozy, anemia, bezsenność, skłonności samobójcze, śmierć z przedawkowania. Nagłe odstawienie środka może zagrażać życiu.
|
AMFETAMINY
|
OBJAWY FIZYCZNE
|
poczucie siły i spotęgowana energia; wzmożona aktywność, brak apetytu, bezsenność, rozszerzone źrenice, przyspieszona czynność serca, zwiększone wydalanie moczu
|
ZWRÓĆ UWAGĘ NA...
|
tabletki, kapsułki, biały proszek, kryształki, opakowania
|
NIEBEZPIECZEŃSTWO
|
rozwój depresji psychicznych z myślami samobójczymi, wystąpienie paranoi, drgawek, zapaści, śpiączki, a w skrajnych przypadkach śmierć
|
LSD
|
OBJAWY FIZYCZNE
|
halucynacje wzrokowe, uczucie oszołomienia, osamotnienia, niespójność wypowiedzi, zimne dłonie i stopy, wymioty, panika, lęk, płacz, śmiech
|
ZWRÓĆ UWAGĘ NA...
|
bibułkę nasączoną roztworem, cukier w kostkach, opłatki, małe tubki z płynem, silny zapach potu
|
NIEBEZPIECZEŃSTWO
|
tendencje samobójcze, zaskakujące raptowne zmiany zachowania. Ciągłe zażywanie powoduje uszkodzenie mózgu zmiany chromosomalne
|
ZAŻYWANIE NARKOTYKÓW TO RÓWNIEŻ ZMIANY W ZACHOWANIU OSOBY UZALEŻNIONEJ.
NA CO ZWRÓCIĆ UWAGĘ, CO POWINNO NIEPOKOIĆ ?
ZMIANY W ZACHOWANIU
nagłe zmiany nastroju - w jednej chwili zmęczenie, w drugiej nienaturalne ożywienie
brak zainteresowania wykonywanymi dotychczas z przyjemnością zajęciami pogorszenie się ocen, wagary przesadna drażliwość - konflikty z nauczycielami, rodzicami
izolowanie się od ludzi, zamykanie się w pokoju, niechęć do rozmów
częste wietrzenie pokoju, używanie odświeżaczy powietrza, kadzidełek
nieuzasadnione napady złości, agresja
buntowanie się przeciwko ustalonym zasadom
nowi nieznani przyjaciele, zrywanie dotychczasowych kontaktów
wynoszenie z domu przedmiotów wartościowych, kłamanie
częste nagłe wyjścia, dyskretne rozmowy przez telefon
brak apetytu
zaburzenia pamięci i toku myślenia
ZMIANY W WYGLĄDZIE ZEWNĘTRZNYM
zmiana stylu ubierania
spadek wagi, bóle różnych części ciała
częste przeziębienia, przewlekły katar, krwawienie z nosa
przekrwione oczy, zwężone lub rozszerzone źrenice
niewyraźna mowa
słodkawa woń oddechu, włosów, ubrania
zapach alkoholu, nikotyny, chemikaliów
ślady po ukłuciach, krew na odzieży
JAK ZAPOBIEGAĆ ZAŻYWANIU NARKOTYKÓW PRZEZ NASZE DZIECI ?
okazuj dziecku czułość, zainteresuj się jego problemami;
dużo rozmawiaj z dzieckiem - nie uchylaj się od odpowiedzi na trudne pytania;
pomóż dziecku uwierzyć w siebie;
nie lekceważ sygnałów nauczycieli informujących o częstej nieobecności dziecka w szkole ciągła krytyka postępowania dziecka może sprawić, że zacznie ono szukać oparcia poza domem;
staraj się poznać przyjaciół i znajomych dziecka;
dowiedz się gdzie i w jaki sposób Twoje dziecko spędza czas poza domem;
słuchaj dziecka uważnie - może usiłuje przekazać Ci coś ważnego !
ˇ Nielegalne posiadanie narkotyków jest karalne, zagrożone karą do 5 lat
więzienia i grzywny.
ˇ Produkcja środków odurzających jest zagrożona karą więzienia od 6
miesięcy do 10 lat i grzywny.
ˇ Za handel narkotykami grozi kara pozbawienia wolności od roku do 10 lat
grzywny.
ˇ Udzielanie środka odurzającego małoletniemu lub nakłanianie do użycia
jest karalne (do 5 lat więzienia).
Ustawa o przeciwdziałaniu narkomanii z dnia 24.04.1997r.
(Dz. U. Nr 75, poz. 468 z późn. zm.).
|
STYPENDIA
NAUKOWE
SPORTOWE
IM.POSŁA ZUCHOWSKIEGO
NAUCZANIE
PLAN LEKCJI
ZAJĘCIA POZALEKCYJNE
STATUT
SYSTEM OCENIANIA
ZAJĘCIA POZALEKCYJNE
PROGRAM WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNY
REGULAMIN WYCIECZEK
REGULAMIN BIBLIOTEKI
REGULAMIN ŚWIETLICY
REGULAMIN STOŁÓWKI
DLA NAUCZYCIELI
KARTA NAUCZYCIELA
FUNDUSZ SOCJALNY
REGULAMIN WYNAGRODZEŃ
KSZTAŁCENIE SPECJALNE
PUBLIKACJE NAUCZYCIELI
NAROL
HISTORIA
ZABYTKI
NAROL W OBIEKTYWIE
LEGENDY NAROLSKIE
|