www.spnarol.pl

WITAMY NA STRONIE SZKOŁY PODSTAWOWEJ W NAROLU

SZKOŁA

KOMUNIKATY

PRZETARGI

DYREKCJA

NAUCZYCIELE

RADA RODZICÓW

SAMORZĄD UCZNIOWSKI

BIBLIOTEKA

ŚWIETLICA

PEDAGOG SZKOLNY

PATRON

HISTORIA

UCZNIOWIE

WYDARZENIA

UROCZYSTOŚCI

IMPREZY

KONKURSY

PRZEDMIOTOWE

SPORTOWE

KULTURA I SPORT

TEATRZYK "ALBERCIK"

UŚMIECHNIĘTE BUZIAKI

UKS "ROZTOCZE"

INNE

PRACE UCZNIÓW

GALERIA FOTO

KSIĘGA GOŚCI

NAPISZ DO NAS

LINKI

ARCHIWUM


 

 

.....::::: STRONA GŁÓWNA - AKTUALNOŚCI :::::.....

PEDAGOG SZKOLNY

Oferta pedagogiczna dla rodziców i uczniów

·       Badanie ryzyka dysleksji w klasach „0”

·       Indywidualne poradnictwo dydaktyczne i wychowawcze dla rodziców i uczniów

·       Biblioteczka pedagogiczna (książki, broszury, ulotki, materiały VHS i DVD)


Lp.

Zadania

Sposób realizacji

1.

Poznanie środowiska domowo- rodzinnego ucznia. Poznawanie uczniów klas pierwszych.

a) Badania ankietowe dotyczące warunków środowiska domowo- rodzinnego uczniów;

b) badanie, w jakim stopniu uczniowie zaadoptowali się do warunków szkoły;

c) indywidualne rozmowy z rodzicami i uczniami;

d) indywidualne rozmowy z wychowawcami klas- zbieranie informacji o klasie;

e) wywiady środowiskowe.

2.

Zapobieganie występowaniu niedostosowania społecznego u uczniów, propagowanie abstynencji nikotynowej, alkoholowej i narkotykowej.

a) Rozpoznanie sposobów spędzania czasu wolnego przez uczniów;

b) badanie przynależności uczniów do pracy w zajęciach pozalekcyjnych;

c) dyskusje i prelekcje na temat zagrożeń;

d) eksponowanie plakatów i ulotek tematycznych;

e) organizowanie spotkań, indywidualnych kontaktów z lekarzem, policjantem, psychologiem;

f) udzielanie porad i pomocy uczniom posiadającym trudności w kontaktach rówieśniczych i środowiskowych;

g) prowadzenie- kontynuacja programów profilaktycznych.

h) wprowadzanie w poszczególnych klasach bądź rocznikach Szkolnego Programu Profilaktyki;

i) organizacja i prowadzenie zajęć pozalekcyjnych;

j) wprowadzanie do pracy Samorządu Szkolnego Gimnazjum elementów profilaktyki zagrożeń.

3.

Indywidualna działalność pedagogiczna i praca z uczniem sprawiającym trudności wychowawcze.

a) Indywidualne rozmowy z uczniem, nauczycielem, rodzicami;

b) przeciwdziałanie skrajnym formom niedostosowania społecznego wśród młodzieży:

- wnioskowanie do sądów o izolację młodzieży ze środowisk niewydolnych wychowawczo,

- współpraca z sądem i policją w ramach izolacji uczniów zażywających i/ lub rozprowadzających narkotyki.

4.

Eliminowanie przyczyn niepowodzeń szkolnych

c) Nadzór nad realizacją obowiązku szkolnego przez uczniów;

d) stała kontrola wyników w nauce;

e) informowanie rodziców o trudnościach w nauce i sposobach ich pokonywania;

f) indywidualne rozmowy z uczniami mającymi dużą ilość ocen niedostatecznych;

g) organizacja pomocy koleżeńskiej w klasach oraz podczas zajęć pozalekcyjnych;

h) współpraca z poradnią psychologiczno- pedagogiczną w ramach orzecznictwa i diagnozy możliwości intelektualnych uczniów (badanie ryzyka dysleksji, zajęcia o char. korekcyjnym dla uczniów z opiniami PPP)

i) pomoc uczniom z rodzin będących w trudnej sytuacji materialnej;

- darmowe podręczniki,

- bezpłatne dożywianie

- pomoc rzeczowa.

5.

Współpraca z organami szkoły oraz instytucjami współdziałającymi w zakresie zapobiegania niedostosowaniu społecznemu.

a) Współdziałanie z pracownikami opiekującymi się młodzieżą poza terenem szkoły;

b) współpraca z Komitetem Rodzicielskim, Samorządem Szkolnym, Dyrektorem Szkoły;

c) współdziałanie z władzami miasta, Komisją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej.


Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej

z dnia 15 stycznia 2001 r.

w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy

psychologiczno-pedagogicznej

w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach

§ 14.

1. Pomoc psychologiczno-pedagogiczną organizuje dyrektor przedszkola, szkoły lub placówki.

2. W przedszkolu, szkole i placówce mogą być zatrudnieni pedagog i psycholog.

3. Do zadań pedagoga należy w szczególności:

1) rozpoznawanie indywidualnych potrzeb uczniów oraz analizowanie przyczyn niepowodzeń szkolnych,

2) określanie form i sposobów udzielania uczniom, w tym uczniom z wybitnymi uzdolnieniami, pomocy psychologiczno-pedagogicznej, odpowiednio do rozpoznanych potrzeb,

3) organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów, rodziców i nauczycieli,

4) podejmowanie działań profilaktyczno-wychowawczych wynikających z programu wychowawczego szkoły w stosunku do uczniów, z udziałem rodziców i nauczycieli,

5) wspieranie działań opiekuńczo-wychowawczych nauczycieli, wynikających z programu wychowawczego szkoły,

6) planowanie i koordynowanie zadań realizowanych przez szkołę na rzecz uczniów, rodziców i nauczycieli w zakresie wyboru przez uczniów kierunku kształcenia i zawodu,

7) działanie na rzecz zorganizowania opieki i pomocy materialnej uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej.


Jak pomóc dziecku z problemami szkolnymi?:

- Pamiętajmy, że starsze dzieci (gimnazjaliści, licealiści) muszą mieć czas na odpoczynek i rozrywkę. Powinny znaleźć czas na spotkania z kolegami i to nie tylko w celach naukowych, ale i tych wyłącznie związanych z przyjemnościami.

- Pomóżmy dzieciom odnaleźć własne pasje i nauczmy je te pasje rozwijać zarówno w szkole jak i poza nią.

- Stawiajmy wymagania adekwatne do możliwości dziecka. Pamiętajmy, że zbyt wysokie nie pozwalają osiągnąć sukcesu, osłabiają wiarę we własne możliwości i obniżają poczucie własnej wartości. Wymagania zbyt małe nie mobilizują do pracy, minimalizują wagę sukcesu i dążenie do rozwijania swoich możliwości. Osiągane sukcesy, nawet te najmniejsze, mobilizują i dają radość uczenia się.

- Pomagajmy dziecku rozwiązywać problemy- te związane z nauką i te dotyczące jego społecznego funkcjonowania w szkole.

- Nie stawiajmy dziecku za przykład brata czy siostry, którzy uwielbiają szkołę i naukę. Pamiętajmy, że każde dziecko ma prawo być inne i mieć odmienne uczucia związane z tymi samymi sprawami.

- Zawsze bądźmy z dzieckiem udzielając mu pomocy, w chwilach triumfu i porażki.

- Jak najwięcej rozmawiajmy z dzieckiem. Zachęcajmy je do zwierzeń, ale nie zmuszajmy do nich - ono zawsze tego potrzebuje, ale nie zawsze potrafi to wyrazić.

- W razie problemów szukaj pomocy u wychowawcy lub psychologa i pedagoga szkolnego, jeśli oni nie będą mogli Ci pomóc to skierują Cię do osób kompetentnych. Pamiętaj, że nie ma ludzi wszystko wiedzących- masz prawo nie wiedzieć jak postępować.

- Pamiętaj, że dziecko zawsze przejmuje wzorce dorosłych.



Narkotyki - objawy uzależnienia.

Dowiedz się, czym grozi ich zażywanie.

WĄCHANIE KLEJÓW I ROZPUSZCZALNIKÓW

OBJAWY FIZYCZNE

zapach rozpuszczalników, kichanie i kaszel, katar lub krwawienie z nosa, nudności, zapalenie spojówek, zamazana mowa

ZWRÓĆ UWAGĘ NA...

tuby kleju, smary, torebki plastikowe z klejem, pojemniki, chusteczki

NIEBEZPIECZEŃSTWO

uszkodzenia: wątroby, mózgu, płuc, śmierć przez uduszenie lub zadławienie, anemia

OPIUM, MORFINA, HEROINA

OBJAWY FIZYCZNE

zamroczenie, ślady ukłuć na ciele, szklane wodniste oczy, zwężone źrenice, brak apetytu, krople krwi na rękawach koszuli, katar

ZWRÓĆ UWAGĘ NA...

igły, strzykawki, brązowe waciki, kapsle, nakrętki, łyżki, słomę makową, odczynniki, naczynia- wszystko pokryte brunatnym nalotem

NIEBEZPIECZEŃSTWO

śmierć z przedawkowania, psychodegradacja, uszkodzenie mózgu, wątroby, zapalenia wątroby, żółtaczka, zatory, zakrzepy

KOKAINA

OBJAWY FIZYCZNE

czerwony nos z krostkami i oznakami egzemy, pociąganie nosem lub katar, nadpobudliwość, gadatliwość, niepokój psychoruchowy, rozszerzone źrenice

ZWRÓĆ UWAGĘ NA...

biały proszek lub bezbarwne, przezroczyste kryształy, bez zapachu, o gorzkim smaku, rurki do wdychania, igły, strzykawki

NIEBEZPIECZEŃSTWO

urojenia prześladowcze i stany deliryjne; zaburzenia i zmiany osobowości w tym zanik uczuć wyższych; przygnębienie z możliwością zamachów samobójczych

MARIHUANA, HASZYSZ

OBJAWY FIZYCZNE

słodkawa woń oddechu, włosów i ubrania, chichot, euforia, przekrwione oczy, kaszel, zwiększone łaknienie, zaburzenia koordynacji ruchowej

ZWRÓĆ UWAGĘ NA...

silny zapach palonych liści, brązowo-szare nasionka w kieszeniach lub podszewce, bibułkę papierosową, zielony tytoń, blade palce

NIEBEZPIECZEŃSTWO

halucynacje, osłabienie hamulców wewnętrznych, upośledzenie zapamiętywania i koncentracji uwagi, astma, chęć sięgania po silniejsze narkotyki

BARBITURANY

OBJAWY FIZYCZNE

zmniejszenie aktywności życiowej, senność, zamazana mowa, wygląd jak po spożyciu alkoholu, wymioty

ZWRÓĆ UWAGĘ NA...

tabletki, drażetki różnych kolorów, opakowania po nich

NIEBEZPIECZEŃSTWO

halucynacje, okresowe psychozy, anemia, bezsenność, skłonności samobójcze, śmierć z przedawkowania. Nagłe odstawienie środka może zagrażać życiu.

AMFETAMINY

OBJAWY FIZYCZNE

poczucie siły i spotęgowana energia; wzmożona aktywność, brak apetytu, bezsenność, rozszerzone źrenice, przyspieszona czynność serca, zwiększone wydalanie moczu

ZWRÓĆ UWAGĘ NA...

tabletki, kapsułki, biały proszek, kryształki, opakowania

NIEBEZPIECZEŃSTWO

rozwój depresji psychicznych z myślami samobójczymi, wystąpienie paranoi, drgawek, zapaści, śpiączki, a w skrajnych przypadkach śmierć

LSD

OBJAWY FIZYCZNE

halucynacje wzrokowe, uczucie oszołomienia, osamotnienia, niespójność wypowiedzi, zimne dłonie i stopy, wymioty, panika, lęk, płacz, śmiech

ZWRÓĆ UWAGĘ NA...

bibułkę nasączoną roztworem, cukier w kostkach, opłatki, małe tubki z płynem, silny zapach potu

NIEBEZPIECZEŃSTWO

tendencje samobójcze, zaskakujące raptowne zmiany zachowania. Ciągłe zażywanie powoduje uszkodzenie mózgu zmiany chromosomalne

ZAŻYWANIE NARKOTYKÓW TO RÓWNIEŻ ZMIANY W ZACHOWANIU OSOBY UZALEŻNIONEJ.

NA CO ZWRÓCIĆ UWAGĘ, CO POWINNO NIEPOKOIĆ ?

ZMIANY W ZACHOWANIU


nagłe zmiany nastroju - w jednej chwili zmęczenie, w drugiej nienaturalne ożywienie
brak zainteresowania wykonywanymi dotychczas z przyjemnością zajęciami pogorszenie się ocen, wagary przesadna drażliwość - konflikty z nauczycielami, rodzicami
izolowanie się od ludzi, zamykanie się w pokoju, niechęć do rozmów
częste wietrzenie pokoju, używanie odświeżaczy powietrza, kadzidełek
nieuzasadnione napady złości, agresja
buntowanie się przeciwko ustalonym zasadom
nowi nieznani przyjaciele, zrywanie dotychczasowych kontaktów
wynoszenie z domu przedmiotów wartościowych, kłamanie
częste nagłe wyjścia, dyskretne rozmowy przez telefon
brak apetytu
zaburzenia pamięci i toku myślenia

ZMIANY W WYGLĄDZIE ZEWNĘTRZNYM

zmiana stylu ubierania
spadek wagi, bóle różnych części ciała
częste przeziębienia, przewlekły katar, krwawienie z nosa
przekrwione oczy, zwężone lub rozszerzone źrenice
niewyraźna mowa
słodkawa woń oddechu, włosów, ubrania
zapach alkoholu, nikotyny, chemikaliów
ślady po ukłuciach, krew na odzieży

JAK ZAPOBIEGAĆ ZAŻYWANIU NARKOTYKÓW PRZEZ NASZE DZIECI ?

okazuj dziecku czułość, zainteresuj się jego problemami;
dużo rozmawiaj z dzieckiem - nie uchylaj się od odpowiedzi na trudne pytania;
pomóż dziecku uwierzyć w siebie;
nie lekceważ sygnałów nauczycieli informujących o częstej nieobecności dziecka w szkole ciągła krytyka postępowania dziecka może sprawić, że zacznie ono szukać oparcia poza domem;
staraj się poznać przyjaciół i znajomych dziecka;
dowiedz się gdzie i w jaki sposób Twoje dziecko spędza czas poza domem;
słuchaj dziecka uważnie - może usiłuje przekazać Ci coś ważnego !

ˇ Nielegalne posiadanie narkotyków jest karalne, zagrożone karą do 5 lat więzienia i grzywny.

ˇ Produkcja środków odurzających jest zagrożona karą więzienia od 6 miesięcy do 10 lat i grzywny.

ˇ Za handel narkotykami grozi kara pozbawienia wolności od roku do 10 lat grzywny.

ˇ Udzielanie środka odurzającego małoletniemu lub nakłanianie do użycia jest karalne (do 5 lat więzienia).

Ustawa o przeciwdziałaniu narkomanii z dnia 24.04.1997r.

(Dz. U. Nr 75, poz. 468 z późn. zm.).

STYPENDIA

NAUKOWE

SPORTOWE

IM.POSŁA ZUCHOWSKIEGO

NAUCZANIE

PLAN LEKCJI

ZAJĘCIA POZALEKCYJNE

STATUT

SYSTEM OCENIANIA

ZAJĘCIA POZALEKCYJNE

PROGRAM WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNY

REGULAMIN WYCIECZEK

REGULAMIN BIBLIOTEKI

REGULAMIN ŚWIETLICY

REGULAMIN STOŁÓWKI

DLA NAUCZYCIELI

KARTA NAUCZYCIELA

FUNDUSZ SOCJALNY

REGULAMIN WYNAGRODZEŃ

KSZTAŁCENIE SPECJALNE

PUBLIKACJE NAUCZYCIELI

NAROL

HISTORIA

ZABYTKI

NAROL W OBIEKTYWIE

LEGENDY NAROLSKIE

     Gimnazjum w Narolu     Urzšd Miasta i Gminy Narol     Nadleśnictwo Narol     MKS Roztocze Narol     Straż Pożarna w Narolu

     Fundacja Pro Academia Narolense     Ministerstwo Edukacji Narodowej     Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie     Kuratorium Oświaty w Rzeszowie     Podkarpackie Centrum Edukacji Nauczycieli

 

© Copyright 2022  SP Narol. All rights reserved.